Stéphane Rochefort er Executive Vice President i det meget anderledes destilleri, Duvernois Creative Spirits. Få hele historien om Montreals første premium-destilleri her.
Hvordan begyndte det hele?
Nicolas Duvernois er stifter af Romeo’s Gin, og ginprojektet er en efterfølger til Pur Vodka, den første ultra premium vodka produceret i provinsen Quebec. Quebec har 8,5 millioner indbyggere, og det er det eneste område i hele Nordamerika, hvor fransk er det officielle sprog. Kulturen her skiller sig da også helt sikkert ud, og nogle siger endda, at Montreal, områdets største by, er det tætteste, man kan komme på Europa på hele kontinentet.
I 2009, da Duvernois kun var 29 år, lancerede han Pur Vodka i et marked, som var domineret af importeret vin og lokalproduceret øl. Ingen havde overhovedet hørt om en lokalproduceret spiritus før. Duvernois var natpedel på det tidspunkt, og han brugte tre år på at opbygge sit projekt, men han fik ingen interesse fra markedet… altså, lige indtil Pur Vodka vandt førstepræmien ved The Spirits Business Vodka Masters i London i efteråret 2009. Den internationale anerkendelse gav ham en masse mediedækning, og lige pludselig voksede forbrugernes opmærksomhed og interesse for brandet.
Da vodkaen var blevet en succes, besluttede Duvernois Creative Spirits sig for at skabe et ginmærke med sin egen unikke identitet, som gik ud på at fortolke urban kunst i flydende form. Det var sådan, at Romeo’s Gin landede på markedet i december 2015.
Historien om begge brands har i øvrigt været meget inspirerende for en masse iværksættere i lokalområdet, og der eksisterer nu tæt på 100 spiritusproducenter i Quebec, kun ti år efter at Nicolas Duvernois først introducerede sin vodka på markedet.
Hvordan blev du involveret i projektet?
Jeg mødte Nick i 2008 ved Montreal Wine and Spirits Show, som – selv om det lyder sjovt i dag – på det tidspunkt faktisk inkluderede nul flasker spiritus. Jeg stod i en bod og solgte cider, og han var kunde, men han gjorde mig opmærksom på manglen på spiritus.
Året efter, ved præcis det samme brancheshow, så jeg den samme kunde, som havde overrasket mig året før, men denne gang bag sin egen bod, hvor han solgte vodka! Jeg gik hen for at møde ham, og han kunne godt genkende mig. Han tog et gammeldags glas og skænkede mig en straight vodka, uden is eller noget til at blande op.
Min opfattelse af vodka var dengang den samme som med billig tequila: Det er noget, man normalt drikker i et shot sammen med vennerne fordi det simpelthen på en måde er cool at tvinge sig selv til at drikke noget, der smager af $%$?! Jeg var meget overrasket over oplevelsen. Jeg tømte glasset og bad om noget mere - min opfattelse af vodka var helt forandret.
Nick og jeg blev senere venner, og han kontaktede mig ofte, fordi han havde spørgsmål om branchen. Efter fire års professionel flirten opsagde jeg min stilling som North American Sales Manager hos den ciderproducent, hvor jeg arbejdede, og hoppede ombord på Nicks projekt. Få dage efter jeg var startet, var vi allerede i gang med at arbejde på Romeo’s Gin.
Hvad har været den største oplevelse indtil videre?
Alt, hvad vi har foretaget os med Romeo’s Gin de seneste fem år, har været ekstremt intenst og spændende! Hvis jeg skal fremhæve en enkelt ting, er det at rejse rundt i verden og få folk til at få øjnene op for brandet. Alt fra unikke brand-aktiviteter i Paris til mere formelle distributør-møder i Tokyo eller Mexico. Når man ser i øjnene på folk, at de virkelig forstår dybden af det, vi gør… det er uvurderligt.
Jeg har kun været 14 timer i København tilbage i 2018, hvor jeg var til et hurtigt møde. Jeg ser frem til at kunne gentage turen, da det har været et af mine favoritrejsemål indtil videre… men næste gang i en længere periode… og med min fremtidige forlovede!
Hvordan udvalgte I jeres botanicals til ginnen?
Det var virkelig svært! Enhver dansker vil nok nikke genkendende til følelsen af vækkelse, der kommer om foråret efter en lang, kold og mørk vinter. Montreal er også en nordlig by, så vi oplever det samme hvert år. Det øjeblik, hvor byen bryder ud i energi, og hvor alle leder efter en åben terrasse, hvor man kan drikke en cocktail, og hvor ingen har lyst til at arbejde men bare være udendørs med glæden over, at vinteren er forbi. Det var det, som Nick gerne ville have ginnen til at smage af.
På toppen af det, så ville jeg personligt gerne have ginnens botanicals til at være synonyme med gadekunst. De skulle være farverige, intense, forstyrrende men samtidigt imødekommende og friske. Lige som det ofte er tilfældet med kunstnere, så kom inspirationen ret uventet midt i et møde efter flere måneders mislykket research og udvikling. Eureka-øjeblikket kom, da vi alle sammen smagte på en suppe, som var blevet serveret for Nick gravide hustru, Karolyne, på Brasserie Bernard i Montreal. Hun plejede ellers altid at bestille en laksetatar lige som Nick og jeg, men det kunne hun ikke pga. graviditeten. Suppen var lavet på agurk, dild, lavendel, mandel og citron, og den var bare fuld af forår og friskhed. Med tilføjelsen af enebær blev det faktisk smagsprofilen for Romeo’s Gin.
Hvilken slags gin er Romeo’s Gin?
Det kommer helt an på, hvordan man ser det. Vi kalder selv Romeo’s Gin for en Contemporary Gin. Nogle kalder det også moderne gin eller New Western Dry Gin. Enebærrene er til stede med en note af peber og ingen sukker, men den overordnede smagsoplevelse er helt sikkert langt fra den klassiske London Dry-oplevelse.
Hvad adskiller Romeo’s Gin fra andre moderne ginner?
Hvis vi taler om smagen, synes jeg, at det er præcisionen af de seks botanicals og deres samlede friskhed. Dild er også en fed botanical, som jeg ikke har set ret meget af i gin. Jeg er sikker på, at det vil vække glæde hos en del danskere! Da jeg var i Japan for at snakke om dild, var der ingen, der forstod mig, men jeg har andre forventninger til Danmark.
Hvis vi taler om brandet – wow, så er der virkelig meget! Vi sigter efter at være en slags gadekunst ved Louvres i Paris og efter at bryde med de klassiske aspekter ved gin. Når vi siger ”kunst, hvor du ikke venter det”, mener vi ikke kun i forbindelse med gin, men med alt hvad vi gør. Vi har åbnet Canadas første gadekunstmuseum – i en trappeopgang på 24 etager – og produceret Canadas største vægmaleri – på taget af et parkeringshus.
Hvad er historien bag kunsten på bagetiketten?
Vi vidste, at vi arbejdede på en lancering af Romeo’s Gin i midten af 2016, men vores største kunde spurgte, om vi kunne gøre det hurtigere… inden jul! Jeg ville personligt have sagt nej, men Nick er iværksætter, så han sagde bare ja. Det var i oktober, og vi havde ingen glasflasker, ingen væsker i nogen kedler, ingen ingredienser, ingen etiketter… og ingen kunst!
Da vi kom ud fra mødet, og efter jeg var lige ved at stikke Nick en lussing, bad jeg ham om at tage kontakt samme eftermiddag til Stikki Peaches, en anonym kunstner fra Montreal, hvis kunstværker vi allerede havde udset os som et perfekt match med det design, vi gerne ville lave. Nick besøgte hans studie allerede samme dag, og han kom tilbage med maleriet ”Mo’Z”, som siden da har været på vores permanente udgave af Romeo’s Gin.
Et par måneder efter lanceringen gik det op for mig, at der er mange ligheder mellem Mozart og gin. De er begge to legemliggørelsen af klassicisme i hver deres verden af musik og gin. helt fra begyndelsen er Romeo’s Gin gået efter at nedbryde standarder og genopfinde gin ved at sætte kunst forrest i sit brandunivers. Der er ikke noget stærkere symbol på det end en tatoveret Mozart malet af den verdensberømte Stikki Peaches.
Hvad kan vi forvente fra Duvernois i den nærmeste fremtid?
I 2018 blev vi de første på planeten til at lancere en ultra premium drikkeklar Gin & Tonic på dåse, da vi udgav Romeo’s gin+tonic. Siden da er Sipsmith i Storbritannien og andre rundt omkring i verden kommet med på bølgen, og drikkeklare cocktails buldrer frem verden over. Vi har også introduceret to andre dåser, nemlig Romeo’s gin fizz i 2019 og Romeo’s gin spritz i 2020. Vi lancerer en ny, særskilt drink til foråret.
Sidste år introducerede vi en ny gin, men den er kun i Canada indtil videre. Vi ynder at kalde den en ”anti-pink gin”, fordi den har et unikt tvist, hvor vi tilføjer vandmelon til den klassiske opskrift på Romeo’s Gin. Den har haft stor succes, siden vi lancerede den, ikke mindst takket være samarbejdet med den internationalt anerkendte feministiske kunstner Miss Me, som blandt andre har Madonna som kunde. Vi kommer helt sikkert til at brede vores pink gin længere ud på flere markeder, og vi begynder på kvindernes kampdag i marts.
Men vi stopper altså ikke der! Instagram er helt sikkert det bedste sted at følge med i, hvad vi laver.